druk lentykularny

druk lentykularny


 

 

Druk lentykularny (soczewkowy) można w skrócie opisać jako specjalnie spreparowaną grafikę, która w połączeniu z soczewką lentykularną pozwala widzowi oglądać różne obrazy pod różnymi kątami.

Jednym z pierwszych kroków przy projektowaniu na potrzeby technologii lentykularnej jest wybranie odpowiedniego efektu. Taki wybór musi brać pod uwagę nie tylko przekaz reklamowy, ale również ograniczenia technologii. Możemy wyróżnić podstawowe typy efektów: 3D, animacja, flip, zoom i morphing. Każdy z nich wymaga trochę innego przygotowania i innych materiałów wyjściowych. Poniżej przedstawiamy ich opis.

Efekt głębi (3D)

Obiekty na obrazie rozłożone są na warstwach w sposób dający złudzenie perspektywy i przestrzeni. Zastosowanie tego typu efektu zwiększa odczucie rzeczywistości obrazu. Oddziałuje tu również dysonans poznawczy. W przypadku obrazu rozbitego na warstwy mamy do czynienia z tzw. trójwymiarowością warstwową. Innym typem jest pełna trójwymiarowość izometryczna uzyskiwana za pomocą odpowiedniej fotografii lub drogą konwersji obrazu 2d do 3d.

Animacja

Jest to seria obrazów tworząca krótki film. Istotnym aspektem animacji jest to, że poszczególne obrazy muszą być do siebie zbliżone. Ten efekt doskonale nadaje się do ilustracji ruchu. Ilość klatek możliwych do zaimplementowania jest uzależniona od podobieństwa poszczególnych klatek.

Flip

Szybka zmiana 2-3 obrazów. W odróżnieniu od animacji obrazy mogą być kompletnie różne. Ten rodzaj efektu doskonale nadaje się do pokazania ciągu przyczynowo-skutkowego bądź sytuacji “przed i po”. Najlepszy efekt uzyskuje się stosując 2 obrazy. W tym wypadku najłatwiej jest zachować jakość poszczególnych obrazów i uniknąć efektu “ghostingu” – czyli przenikania się obrazów.

Zoom

Efekt “najazdu” – przybliżenia fragmentu obrazu. Doskonały dla zwrócenia uwagi na specyficzny detal lub cechę.

Morphing

Efekt płynnego przekształcenia jednego obrazu w drugi. Jest to wariacja efektu FLIP z tym, że w przypadku flipa zmiana dokonuje się błyskawicznie a w przypadku morphingu jest ona rozbita na serię między obrazów. Doskonale nadaje się do przedstawiania sytuacji, w której produkt zmienia się w czasie.